כביש 10 ורכבת החיג’אז בעזוז.

  • מחבר:

כביש עשר הוא הכביש הרביעי באורכו בישראל אחרי,בסדר עולה,כביש 6,כביש 40 וכביש 90. הכביש במלוא אורכו עובר לצד הגבול הבין לאומי בין ישראל למצרים.

עם תחילת הנסיגה של ישראל מסיני,בראשית שנות השמונים,הוארך דרומה,מציר פלדלפי והכביש קיבל סימון של כביש ארצי מספר 10. הכביש נפתח לתנועה ב-1986 כאשר התנועה בכביש הוגבלה לשעות היום בלבד.

לאחר נסיגת צה"ל מרצועת עזה ציר פילדפי נקטע והופסקה השתייכותו לכביש עשר. במהלך השנים קטע נוסף של כביש עשר,בין פתחת נצנה צפונה,נסגר לתנועה והוא בשימוש צה"ל בלבד. ב – 2011 אירע פיגוע טרור,משלוב,בכביש עשר ובכביש 12 בסמוך לגבול עם מצרים. בעקבות הפיגוע נסגר כביש עשר לתנועת אזרחים למלוא אורכו ובכל ימות השנה,למעט מספר חגים,שבהם הכביש נפתח לביקור של ישראלים בנופי הכביש ובשעות היום בלבד.

הכביש נבנה בלווי צמוד של פקחי רשות שמורות הטבע על מנת להגיע למינימום של פגיעה בחי בצומח ובנוף שבתוואי הכביש.

בתואי כביש עשר הוקמה גדר במציינת את הגבול הבין לאומי בין ישראל למצרים והונחו בו אבני גבול המצינות את הגבול הזה. עם השנים גדר המערכת נפרצה,נסחפה והפסיקה לתפקד. ב- 2010,בעקבות רבוי הסתננויות של פליטים מאפריקה לכביש 10 וילשראל דרך הגבול עם מצרים הוקמה גדר חדשה,למלוא אורכו של הגבול ולאורכו של כביש 10.

הכביש מוגדר כדרך נוף וועדת השמות הממשלתית קבעה לכביש את השם "הדרך אילתא".

בחנוכה נפתח הכביש לביקור ישראלים,ממעבר ניצנה,בצפון,ועד לחיבור עם כביש 12,בדרום. חלק מהתוואי הזה עשינו בשבת האחרונה.

רכבת החיג’אז בעזוז:

במהלך מלחמת העולם הראשונה האמפריה העותמנית חששה מפלישה של בריטניה ממצרים לארץ ישראל. על מנת לשנע כוחות ואספקה החלה בסלילת קו רכבת מנחל שורק לקוסיימה שבדרום. תוואי המסילה אומנם הושלם אך בטרם הספיקו הטורקים להשתמש בקו הרכבת כבש אלנבי את ארץ ישראל.

במהלך נסיגתם מהנגב צפונה,פרקו העותמנים חלקים נרחבים ממסילת הברזל שורק קוסיימה,אך בחופזם חלקים מתוואי המסילה,כמו גם חלק מהמסילה עצמה הושארו בשטח – ללא שימוש מעולם.

בצמוד לישוב עזוז,שבנגב,הוקמה תחנת רכבת ומרכז לוגיסטי של הצבא העות’מני. חלק,קטן,ממסילת הברזל ושני קרונות,ממנה,שוחזרו וגם בה ביקרנו כשעשינו דרכנו צפונה מהביקור בכביש עשר.

והתמונות,משני האתרים האלה,הן כאן לפניכם:

לגלרית התמונות.

מנחם.