ההרודיון – סיפור של דו קיום.

  • מחבר:

חבורת חיליים מקבלת את פננו אל מול הברזל הנעול של הגן הלאומי תל הרודיון. חלפות דקות וטנדר הילוקס מאוכלס בכמה חיליים,חמושים מכף רגל עד ראש,חונה מול שער הברזל הנעול משאיר פייסת כביש מימינו לעבור בה. שניות אחרי הילוקס הצה"לי מגיעה אופל חבוטה וישנה נושאת לוחית רשוי פלסטינית. ממנה יוצא גבהה קומה לבוש במדי רשות הטבע והגנים. הגבוהה פתיר אתשער הברזל מאסוריו,נכנס לאופל החבוטה ומדדה דרכו במעלה השביל כשהילוקס מאבטחת אותו מאחור. במופע זה של דו קיום נפתח השער למקום שבו מסתיים דו-קיום אחר,זה הורדוס (יש לבטא Hor- Dos) ושל עם ישראל.

באזור אדום,מזרחית להרי אילת,בתחילת המאה הראשונה לפנה"ס יושב שבט ממוצא שמי:האדומים. לאדומים קשרים טובים עם ממלכת ישראל ויהודה שבשיאה,אביו של הורדוס אנטיפטרוס היה איש סודו של יוחנן הורקנוס השני כוהן גדול ומלך יהודה דאז. אנטיפסטריס האדומי,נושא לו לאישה את קיפרוס ממוצא נבטי וביחד הם מביאים לעולם חמישה ילדים:פצאל,הורדוס.יוסף,פירורא ושלומית. וכן,השמות עם המיצלול העברי נובע מהיותם של האדומים שמים כמצאנו אנו.

בשנת 37 לפנה"ס ממונה הורדוס למלך ישראל ושליטה מטעם רומא. כמו רובם של שליטי הפרובינקיות הרומיות דאז מתחיל הורדוס במפעלי בנייה מפוארים ועם אריטקטורה ואופי רומאים מובהקים. הורדוס,הלא יהודי,מקים את בית הקדש השני,לא לפני שעל קורת שער הכניסה למקדש קובע פסל של נשר,סמל שילטונה של רומי. מעבר לכישוריו כבנאי יזם ומקים את מיטב מבניה המונמנטלים של ישראל הורדוס מצליח לצלוח את מערכת היחסים המורכבת שבצידה האחד קיסרי רומי ומצידה השני היהודים תושבי הארץ בכלל והשלטון של כוהני הדת וראשי היהדות בישראל. הורדוס לא היה משליטה הנאורים והמתקדמים של הארץ הזו,הוא היה דיפלומט שרדן שרצח את כל מי שעמד בדרכו כמו למשל: את בנו בכורו אנטיפטריס ואת אימו מרים החשמונאית ועוד מבניו ומכל מי שהעז לערער על שילטונו.הורדוס נישא עשר פעמים לעשר נשין שונות ומאחר והיה נשוי למרים החשמונאית קובע התלמוד כי היה במעמד של עבד משוחרר ולא היה – יהודי.

את הרודיון מתחיל הורדוס לבנות ב – 22 לפנה"ס ומסיים ב – 15 לפנה"ס. הורדוס מיעד את ההרודיון כעיר בירת מחוז שומרון ובהתאם לכך,בראש העיר,בונה לעצמו ארמון ובו טרקילניום לאירוח בית מרחץ ומסביב לקומפלקס גני נוי תלויים. מבנהו הקוני,דמוי הר געש,של ההרודיון נובע משפך אדמה ששמו בנאי הורדוס מסביב לקומפלקס הארמון ככל הנראה בתקופה שבה מורה הורדוס לבנות רת קיברו בהרודיון. למרגלות ההרודיון בונה הורדוס עיר אומית טיפוסית שמרכזה היא בריכת שחיה שבטבורה פביליון ובצמוד לה בית מרחץ. בעיר הוא מיישב את בכירי השלטון של נפת שומרון הישראלית שבשליטתו.

לפי יוספוס פלאביוס הורדוס לא עשה שימוש תדיר בארמון שבהרודיון,למרות קירבת המתחם לירושלים,כ – 15 ק"מ דרומית לה,היה נוהג להגיע לארמון רק בשלושת הרגלים כדי לנוח,או לחמוק,מההמולה בירושלים.

כמה שנים לפני מותו מורה הורדוס להכשיר את ההרודיון,שנקרא כך ועל שמו עוד בחייו,כמקום קבורתו. בנאיו של הורדוס משתלטים על המדרון הצפוני של ההרודיון,משמישים את התיאטרון שהיה בנוי בו,במקור,כאתר מגורים לבנאים ופותחים פתח ודרך חדשה מהעיר התחתית,שגם היא מצפון לתל,אל עבר ההרמון לצורך מסע הלוייה העתידית ובצידה ההצפון מזרחי בונים את המאוזילאום שם יקבר הורדוס לכשיגיע זמנו. את תשפוכת העפר ושופכים בנאיו של הורדוס ונותנים להר את צורת החרוט הכתום כפי שמוכר לנו היום.

עד ל 1972 לא מבוצעות חפירות ארכיאולוגיות מסודרות באתר ההרודיון. ב 1972 פרופ’ אהוד נצר,ז"ל, ארכיאולוג וארכיטקט שהתמחה בחקירת מפעלי הבנייה של הורדוס שול האכיטקטורה שלהם,עומד בראש משלחת חפירות מטעם האוניברסיטה העברית בהרודיון. פרופ’ נצר חושף את קומפלקס הארמון בראש ההר,חופר בשטח העיר שבהדום ההר ומקדיש את מרצו למציאת קברו של הורדוס. ב – 2002 מוצא פרופ’ נצר את המוזילאום באתר ולמרות שלא נמצא ממצא אפיגרפי המקשר את המוזילאום לקברו של הורדוס אין ספק,מדעי,שאכן נמצא מקום קבורתו של המלך הורדוס גם על סמך ממצא של סרקופגים מהתקופה וגם על פי הקשר הארכיאולוגי לסיפר בניית הקבר והשימוש המשני שעשו הבנאים בתיאטרון הסמוך ודרך תהלוכת ההלוויה שנכבשה בפתחו הצפוני של קומפלקס הארמון.

ב – 2010 מגיע פרופ’ נצר לאתר בראשות כמה מעמיתו הארכאולוגים. פרופ’ נצר מועד ונופל בחלקו הדרום מערבי של התיאטרון,נפצע אנושות וכעבור שלושה ימים נפטר מפצעיו למרגלות ההרודיון ובסמוך למקום קבורתו של נשוא מחקיו האקדמים – הורדוס.

עם פתיחת האתר עלינו לבקר בקומפלקס הארמון בראש התל. את פנינוקיבל בז אדום שמצא במגדל הארמון את מקום קינונו. הבז הפליא להציג לנו את יכולת המעוף שלו כמו גם את חיזורין אחר בזה אדומה ושניהם מעל לארמונו של המלך הורדוס. כפי שתראו בתמונה 4 של הבז הוא ממש לא אהב את כניסתינו לארמון והפרת השקט והתערבות בחיזורו אחרי בחירת ליבו ואחר חרק טעים לפתוח בו…את הבוקר.

ומהמקום שבו דו קיום הוא שם המשחק,דו קיום בין הורדוס ליהודים,בין ישראלים לפלסתינאים ובין הבז האדום לבני האדם – התמונות משם,הן כאן לפניכם:

לגלרית התמונות – הרודיון.

לגלרית התמונות – הבז האדום.

מנחם.