עין גדי,נחל דוד.

  • מחבר:

עין גדי.

דומה שאין צורך להכביר מילים על שמורת הטבע עין גדי,ברם:בלב השמורה זורם נחל דוד. נחל דוד נובע,בעין השולמית,במעיין שנגרם כתוצאה מהשבר הסורי אפריקאי. משם זורם הנחל מזרחה ובדרך נופל במפל דוד שמזין את השמורה במימיו,ובעוד כמה מפלים בדרך,עד שנשפך לים המלח.

שמורת הטבע עין גדי מכילה בתוכה מספר אלמנטים ארכיאולוגים כמו:בית הכנסת של עין גדי היהודית וכן מקדש חלכוליתי מרשים.

נחל דוד הוא נחל איתן,ברם:רוב מימו נשאבים על ידי מפעל עין גדי שמבקבק את המים ומוכר אותם בשווקים בארץ כמים מינראלים.

על פי הסכם בין רשות הטבע והגנים ולמפעל,חלק מהמים מוזרמים לאפיק נחל דוד,ללא כל טיפול,על מנת לשמר את החי והצומח בשמורה.

שמורת עין גדי ניזוקה קשות על ידי האדם,הן מהמבקרים המקום והן מהישוב הישראלי שבסמוך לו. בעשור האחרון הוחזרו לשמורה מיני צמחים ועצים שנכחדו ממנה עקב פעילות האדם,ודרך קבע מבואר כל הצומח שאיננו טיבעי לאזור ואשר פלש לשמורה.

בשמורת עין גדי ישנו מיקרו קוסמום יחודי של חי וצומח היחודי לאזור ולארץ ישראל,והיחודיות שלו נובעת מהחיבור של מדבר ומקווה מים באמצעו,על כן:כל החי והצומח בעין גדי הוא יחודי לשמורה ומוגן על פי חוק.

נמר המדבר הוא תת מין של הנמר. זהו הנמר הקטן ביותר הידוע לאדם. ידוע בעולם על אוכלוסיה של כ-200 נמרי מדבר,והמין הזה נמצא בסכנת הכחדה מידית.

ב-1982 נצפה נמר מדבר בשמורת הטבע עין גדי ואוכלוסית נמר המדבר בעין גדי מנתה כ-9 פריטים. ארבע שנים אחר כך מנתה אוכלוסיית נמר המדבר,בעין גדי,ארבע פריטים בלבד והאחרון שבהם נצפה בשומרון ב-2010.

נכון להיום נמר המדבר נכחד לחלוטין מאיזור עין גדי אם כי ישנן ראיות למספר בודד של פריטים באזור ירדן,לבנון וכאמור בשומרון.

על פי שמועות בלתי מאומתות בשנים האחרונות היו כמה אירועים שבהם נמצאה פעילות של נמר מדברי בשמורת הטבע עין גדי ויתכן כי שמירת המידע הזה בסוד נועדה לאפשר לנמר לחזור לאזור או לפחות לפקוד אותו ללא הפרעה מצד האדם. מכל מקום באופן רשמי,בעין גדי נמר המדבר הוא מין…שנכחד.

מצורפות תמונות מהפארק הלאומי עין גדי,נחל דוד.

לגלריית התמונות.

מנחם.