סידני עלי

  • מחבר:

ב-699 נולד עלי אבו טאלב לאבו טאלב דודו של הנביא מוחמד. אבו טאלב היה מהראשונים לקבל על עצמו את האיסלם,והמסורת האיסלמית טוענת שגם עלי,עצמו,קיבל עליו את האיסלם בעודו בן שבע.

דת האיסלם,כמו היהדות והנצרות,איננה מונוליטית ויש בה זרמים שונים,אחד מהם,ןמהגדולים שבהם, זו השיעה. השיעה התפצלה מהזרם הראשי באיסלם,הסונה,והסונים מאמינים שמחליפו היחיד של הנביא מוחמד הוא עלי אבו טאלב.

לאחר מותו של הנביא מוחמד עלי,שהיה האדם בן דת האיסלם הקרוב ביותר לנביא מוחמד,היה היורש הטבעי ברם תומכיו של הנביא מוחמד במדינה חשבו אחרת ולפני שעלי הפך לחליף האיסלם קדמו לו שלושה חליפים אחרים.

כשעלה עלי לחליפות ב-651 אירע הפיצול בין הסונה לשיעה ולמעשה השיעים מאמינים,כאמור,שעלי הוא מיסד השיעה כמו גם יורשו היחיד של הנביא מוחמד.

שלטונו של עלי היה רווי אלימות ומלחמות בעיקר בשבטים ועמים איסלמים שסרבו,קראו תיגר,על חליפותו.

בשנת 656 נרצח עלי ונקבר בעירק של היום.

באיסלם מקובל לתת למסגדים שמות של אנשים,חלקם קשורים בהתהוות הדת וחלקם אנשים חשובים שנטלו חלק בהנהגת הציבור או מתו במלחמות האיסלם.

מסגד סעידנא עלי איננו נקרא על שמו עלי אבו טאלב אלא על שמו של עלי בן עולים לוחם מוסלמי שהשתתף בקרב חיטין שבו הובסו הצלבנים.

עד 1948 בסביבות מסגד אדוננו עלי (סעידנא עלי ששובש בעיברת לסידני עלי) היה כפר ערבי שתושביו נטשו אותו ורובם עברו לגור בשכם,והמסגד היה מעין עקב בקרקע שבחלק המערבי של הארץ. בתוך המסגד נמצא מונומט להנצחתו של עלי בן עולם ובחצרו,על שפת המצוק,בית קברות מוסלמי שלא ידוע מי היו הנקברים בו. בית הקברות איננו פעיל אולם המסגד פעיל ואפילו מאוד.

בין מסגד אדוננו עלי לאפולוניה בנתה עירית הרצליה שביל והמקום הוא חלק משמורת הטבע אפולוניה ופתוח חופשי לציבור.

בשבת,שעברה,ביקרנו במקום והינה מה שקלטה עין העדשה.

לגלרית התמונות.

מנחם.