גן לאומי חוף השרון – געש.

  • מחבר:

גן לאומי חוף השרון,הידוע יותר בשם חוף געש,משתרע לאורך מצוק הכורכר שלחוף הים בין ארסוף,בדרום,למכון וינגייט,בצפון.

הגן הלאומי הזה סבל מנזק מעשה ידי אדם,בעיקר:נזקים שנגרמו,לחי ולצומח,על ידי כלי רכב,בעיקר רכבי שטח.

ב– 2001 הוכרז הגן כגן לאומי הוא גודר והכניסה אליו מותרת לבני אדם בלבד וברגל בלבד. כניסה של כלבים לגן אסורה,עוד נתעכב על זה בהמשך.

חלקו המערבי של הגן משתרע לאורכו של מצוק הכורכר המערבי. מצוק זה סובל משחיקה מאוצת והוא מוכרז כשטח בסכנת התמוטטות.

לאחר שיקום הגן מנזקי האדם החלו לקנן במצוק הכורכר שרקרקים ושפתי המצוק,לא רק מסוכנים בשל סכנת התמוטטות,הם נכס טבע מוגן שהכניסה אליו לבני אדם אסור – וזאת על מנת לשמר את קיני השרקרקים.

הכרזת הגן הלאומי התאפשרה לאחר פינוי שטחי אש של צה"ל ששכנו בין געש למכון וינגייט. בהמשך מתוכנן פינו של שטחי אש ושטחי צבא סגורים,גם מדרום לארסוף וגן חוף השרון יתחבר,פיזית,לגן לאומי ארסוף שבפאתיה הצפוניים של הרצליה.תוכנית זו טרם הושלמה.

בשטחי הגן הלאומי נטעו,בידי אדם,מספר סוגים של עצים שאינם חלק מהחורש הטבעי בגן,ברם:עם הכרזתו וסגירתו לרכבי שטח צמחייה מהפאונה הטבעית של גבעות הכורכר חידשה את עצמה והגן המוכרז,נכון ל 2019,כולל פאונה טבעית ועצים מעשה ידי אדם. בהמשך הרצף של הגן,דרומה עד לגן לאומי ארסוף,לא מתוכננת שתילה של עצים והחלק הדרומי,והעתידי,של הגן יזכה לתחייה של הפאונה הטבעית לגבעות הכורכר ללא התערבות מעשה ידי אדם.

עם הכרזת הגן הלאומי הושהו,בתוכו,אל הטבע צבאים (הצבי הארץ ישראלי) שנכון ל 2019 מצב העדר בגן מוגדר בסטאטוס של התאקלמות מלאה. מסיבה זו אסורה הכנסה של כלבים,וחיות מחמד אחרות,לשטחי הגן הלאומי.

אל הגלריה