You are currently viewing הליוס ונרסיסוס – מסע לפרחי החורף.

הליוס ונרסיסוס – מסע לפרחי החורף.

  • מחבר:

מלחמת העולם השנייה מסתיימת כשגרמניה מחולקת לשתיים:גרמניה המזרחית תחת השלטון הסובייטי וזו המערבית,עצמאית אבל תחת השפעה מערבית רבתי.

ב 1846 אופטיקאי גרמני בשם קארל זייס מקים בעיר Jana (יש לבטא יאה-נה ופה נשתמש בתכתיב העברי:יאנה) את חברת האופטיקה על שמו. קארל זייס מפתח ומייצר עדשות למשקפי ראייה. בשנים 1884 ו 1866 מצטרפים אליו שני שותפים:אוטו סקוט וארנסט אבה (בהתאמה) שאחראיים לפיתוח עדשות עבור טלסקופים ובהמשך נכנס המפעל לפיתוח וייצור עדשות מצלמה תחום שבו שמו הולך לפניו עד לימינו אלה.

חלוקת גרמניה תופסת את חברת קארל זייס מחולקת אף היא. המפעל ביאנה נופל לידיים סובייטיות ואילו המפעל באוברכוחן נשאר בידיים מערביות. האחרון,המפעל באוברכוחן,הפך למפעל ולמקום שבו יושב מטה החברה לאחר נפילת חומת ברלין והמפעל ביאנה פסק לתפקד ונסגר.

קרל פרדריך גאוס,מפתח עדשות עבור טלסקופים ורושם ב 1817 פטנט על נוסחה אופטית,הנקראת על שמו,המכילה שתי זוגות של עדשות קעורות המונחות זו מול זו בהיפוך,קרי: הקער בעדשות הראשונות מופנה כלפי הקער בעדשות האחוריות,כשכל צמד עדשות מכיל את אותה זכוכית,אותה רמת ליטוש וגם את אותן זוויות קער.

ב 1896 במפעל יאנה של קארל זייס מתאימים את הנוסחה האופטית של גאוס לעדשות מצלמה ומפתחים תואמת שלה לעדשות מצלמה. הנוסחה של זייס מקבל את השם:"פלאנאר" (Planar) נוסחה שמלווה את האופטיקה בעדשות למצלמה של זייס עד לסוף שנות ה 90 של המאה הקודמת וב 2023 חברה ליצור עדשות מצלמה מסין בשם TTartisan החייתה מחדש את נוסחת פלאנאר ויצרה עדשת 100 מ"מ.

עד 1936 עדשות עם נוסחת פלאנאר מיוצרות עד למפתח צמצם של F 4.5 וב 1936 מצליחים מהנדסי האופטיקה של זייס לפתח על בסיס הנוסחה הזו מפתח צמצם של F 2.

לאחר השתלטות של הסובייטים על מפעל יאנה הם חוזרים למוסקבה עם הנוסחאות האופטיות שמצאו במפעל יחד עם מצלמות לייקה שרכשו/בזזו. שתי שכיות החמדה הזו מועברות לחברה בשם KMZ שעוד קודם לכן פיתחה עדשות אופטיות לשימוש בציוד צבאי.

KMZ מפתחים שתי מצלמות המבוססות על מצלמות לייקה,האחת:מצלמת Range Finder המבוססת על המקבילה של לייקה שפותחה בראשית שנות ה 30 של המאה הקודמת,והשנייה: מצלמת SLR מבוססת על המקבילתה מבית לייקה. שתי המצלמות נמכרות במליוני עותקים החל מתחילת שנות הארבעים ועד לסוף שנות התשעים של המאה הקודמת ונקראות זורקי וזניט בהתאמה.

על בסיס נוסחת פלאנאר KMZ מיצרים ליין של עדשות תחת המותג הליוס כאשר עדשת הדגל,כמו גם עדשת הקיט,למצלמות הזניט היא ההליוס 44 שהיא עדשת פלאנר בת 55 מ"מ ומפתח צמצם של F 2.

ההליוס 44 צוברת פופולריות רבה הן בקרב צלמים במזרח והן בקרב אלה שבמערב. KMZ מקימים 6 מפעלים ליצור העדשה הזו,שניים ברוסיה,אחת בבלרוס,אחד ברומניה ואחד באוקראינה,כשזה האחרון נחשב למפעל בעל בקרת האיכות הגבוהה ביותר ועדשות שיוצרו בו נחשקות מאוד בשוק,אז וגם היום.

ההליוס 44 מיוצרת בשבעה דורות ובשלושה תבריגים: M39 תבריג הבית של לייקה,M42 תבריג שכיח מאוד וחופשי מפטנטים שהיה שכיח מאוד בקרב יצרני מצלמות,מכל העולם,משנות ה -60 של המאה הקודמת ונמצא ביצור,מועט מאוד,גם ב 2023. התבריג השלישי הוא תבריג K של פנטאקס שהייתה יצרן מצלמות שכיח מאוד בשנות ה 60 ועד לסוף ה 90 של המאה הקודמת ומתחילה להשתמש בתבריג K מ 1975 ועד היום.

ההליוס 44 איננה עדשה מודרנית,והיא יוצרה עבור מצלמות פילם ומשכך אין בינה לבין המצלמה המודרנית קשר אלקטרוני וכל הפרמטרים שבה,מפתח צמצם ופוקוס,נעשים ידנית. בנוסחת פלאנאר בכלל ובזו שיושמה על ידי מפעל KMZ ביצור ההליוס 44 ישנו עיוות אופטי שבנסיבות מסוימות מיצר בוקה מסולסל (Swirly Bokeh) שמוסיף,או גורע תלוי בתפיסת העולם של הצלם,חן מיוחד לתמונות הנלכדות על ידי העדשה הזו.

עדשת ההליוס שברשותי היא מסדרה 4 ויוצרה בתחילת שנות ה-70 במפעל שבאוקראינה. ההליוס 44 שלי שודכה,אקראית,למצלמת הקנון שלי,ונשארה עליה בשתי הגיחות לצילום פרחי ראשית החורף. הביקור הראשון עם ההליוס 44 היה בשמורת הטבע שעל רכס הכורכר שבביתן אהרון,והשני היה במסלול היקפי שבנס הרים המתחיל,ומסתיים,בברבהר בית הקפה באכה שולי הנחלים שורק וקטלב.

התמונות שנלכדו בעזרת ההליוס 44 מחולקות לתמונות של נרקיסים,רקפות,כרכומים ותמונות אבסטרקט של בלוטי אלון וגזעי עצי אלון,כפי שנלכדו בעת שני הסיורים המוזכרים – והן כאן,לפניכם:

גלרית תמונות – נרקיסים.

גלרית תמונות – רקפות.

גלרית תמונות – כרכום.

גלרית תמונות – אבסטרקט.

מנחם.