You are currently viewing חצובת קרקע,לצילום בגובה הקרקע – פרויקט DIY.

חצובת קרקע,לצילום בגובה הקרקע – פרויקט DIY.

  • מחבר:

המצלמה והעין האנושית אינן רואים אותו הדבר. בין העין ועדשת המצלמה יש הבדלים בכל הקשור לקליטת האור לזווית הראייה והעין האנושית נדרשת להציץ מבעד לעינית המצלמה על מנת ליצר תמונה שהיא פרשנות אישית של בעל העין,כמו גם:פועל יוצא של סט הצילום בכלל ועדשת המצלמה בכלל ולכן תמונה היא פרשנות אמנותית של מה שראה הצלם בעיניו. בשל כך בסוגות שונות של צילום נדרשת זווית צילום אחרת לזו של גובה העיניים ובין האפשרויות לזוויות צילום כאלה יש את זו שבגובה פני הקרקע,זווית צילום האופיינית לצלמי הנוף,צלמי ציפורים ובעלי חיים בכלל ובקרבת מקווי מים בפרט ולצלמי מאקרו של עולם החי והצומח שביתו על פני האדמה.

״כל שמאחר לפדות השבויים היכן שאפשר להקדים, כאילו שופך דמים״ שולחן ערוך, יורה דעה רנ״ב

חצובה היא הכרח בתיק הצילום. אם לצורך עזרה בנשיאת סט הצילום שבחלק מסוגות הצילום שוקל לא מעט בכלל ועד לצורך,בשל תנאי תאורה או קירבה לנושא הצילום,נדרשת יד יציבה מאוד,דבר שאיננו חלק מהמבנה הביולוגי שלנו בני האדם. ישנן חצובות קטנות מספיק לשימוש בצילום בגובה פני הקרקע וישנם כאלה,גדולות יותר,המאפשרות פריסת רגלי החצובה עד לגובה סמוך מאוד לפני הקרקע. ברם: לחצובות הקטנות שמאפשרות צילום מפני הקרקע ישנה מגרעה אחת בולטת:הן לא יכולות להתמודד עם ציוד הצילום כבד המשקל,ואלה שניתן לפרוש רגליהן מתגלות כחצובות שכאשר נדרשת תנועה על פני הקרקע,זחילה על גחונינו,הן מהווה מכשלה ולא נוחות בעליל.כולנו יודעים:כשפריט צילום כלשהו גורם לאי נוחות הוא נשאר מאחור בתא המטען של המכונית ושכרו,יצא בהפסדו.

לכל אותן סוגות צילום שבהן נדרש צילום מגובה פני הקרקע נדרשת חצובה אחרת,כזו שתהייה קלה לנשיאה,נוחה לשימוש במקרה ובו נדרשת זחילה על הקרקע וגם תוכל לשאת אתציוד הצילום כבד המשקל – ופה נכנסת לתמונה חצובת הקרקע.

חצובת קרקע? מה זה? לא מדובר במוצר מדף. צריך ליצר אחת כזו שתיתן מענה לצורך לצלם מגובה פני הקרקע,לא תהייה מגושמת ומסורבלת וגם תוכל לשאת ציוד צילום כבד משקל – אם נדרש כזה.

מפה והלאה,ומטעמים השמורים עימי,את חצובת הקרקע נכנה חצובת מחבת. למה מחבת? זה יתברר ומיד.

מה נדרש ליצור עצמי של חצובת מחבת? נדרש:

1. מחבת (כן כזו שמטגנים בה שניצלים או חביתות) בגודל 25 או 30 ס"מ.

2. בורג חצובה שמידותיה של 3/8 ובאורך של 1/2 אינצ’.

3. ראש חצובה שמסוגל לשאת משקל של למעלה מארבע קילוגרמים.

4. מקדח בקוטר 10 ס"מ ומקדחה לקדוח בו.

5. מברג פיליפס (צלב) להסרת ידית המחבת.

תהליך הייצור:

מסירים מהמחבת את הידית שלו,למהדרים ניתן לשדך לבסיס הידית,לאחר שהוסרה,שאקל שאתו ניתן לחבר החצובה לתיק הצילום לחלקו החיצוני או לחגורת המכנסיים ככל העולה על רוחכם.

במרכז המחבת,ברוב הגדול של המחבתות מרכז המחבת מסומן בנקודה שחורה קטנה,צריך לקדוח חור באמצעות המקדחה והמקדח. לאחר קדיחת החור להכניס את בורג החצובה ולהבריג אליו את ראש החצובה.

לראש החצובה לחבר את המצלמה והעדשה ו…:לצאת לשטח ולצלם.

כמה אזהרות ועניינים להשקיע בהם תשומת הלב:

כל צילום,באשר הוא,מצריך כניסה לבית הגידול שבו נמצא אובייקט הצילום. ככזה נדרש להתנהג ברומא כרומאי ולכבד את בית הגידול כמו גם לא להפריע לרמוס ולהשאיר לכלוך בבית של אובייקט הצילום.

להשתרע על פני הקרקע דורש שימת לב להיכן אתם שמים את הגוף שלכם,גם בהיבט של לא לגרום לנזק והפרעה וגם על מנת להימנע מהכשה או עקיצה.

בהמתנה לאירוע שיתרחש ובעודנו שרועים על פני הקרקע יכולים לגרום להירדמות. כן הירדמות קלה ונעימה ולפעמים כזו שמתעוררים ממנה עם תחושה של פספוס מאג’ורי. מניח שמי מקוראי יאמר "לי זה לא קורה" אך נודה על האמת:זו תופעה שכיחה וטבעית וצריך לקחת אותה בחשבון בכל מה שקשור לבטיחות ובטחון אישי.

בישראל שכיחה מאוד תופעת אדים העולים מפני הקרקע בשל הבדלי טמפרטורה בין הקרקע לאוויר שמעליה. זו היא תופעה מאוד שכיחה בחורף ובקיץ כאחר. התופעה מפריעה למערכות הפוקוס של מצלמות בכלל וחסרות המראה מודרניות בפרט,וגם גורמת לתמונות לצאת מטושטשות כאילו איבדו קצת מהפוקוס שלהן. לפעמים התופעה חריפה מאוד והדרך היחידה להתגבר עליה היא בפוסט האמצעות כלי תוכנה ולפעמים ניתן להתגבר עליה בעיקר באמצעות פוקוס ידני או שינויים הנדרשים בפרמטרים של הצילום בגוף המצלמה הכל לפי העניין ומידת החריפות של התופעה.

לאלה מכם שיציבו במקום ראש החצובה גימבל ואליו מחובר סט כבד זכרו לוודא שהסט מאוזן לחלוטין על גבי הגימבל אחרת,בעת שתשכבו אפיים ארצה ותעזבו את המצלמה,או שבאלמנט הקדמי יפגוש בקרקע על שלל המריעין בישין שבה או שמצלמה הצמה תיחבט בשולי המחבת או,בסביבה רטובה,תחווה טבילה לא מחמיאה בתמהיל של מים ובוץ.

ואחרון חביב: אנחנו,מן הסתם,יודעים שגופנו מוטל אפיים ארצה ופרופיל הנראות שלו נמוך מאוד,אבל:השותפים שלנו לבית הגידול של אובייקט הצילום,כמו גם בני אדם אחרים שעשויים להיקלע לזירת הצילום,רגלית או רכובים על דו גלגלי או על הג’יפ ליסינג שלהם – כל אלה לא יודעים שאנחנו שם ומפגש אתם עלול להיות לא נעים או אפילו מסוכן,בציר הנע בין בהלה והברחת אובייקט הצילום בבית הגידול שלו ועד למקרה שבהלת האדם תשים אתכם בצד הלא נכון של כלי ירייה או לרמיסה כואבת מגלגלי כלי התחבורה.לשם לב ולקחת גם את זה,בחשבון.

מצורפות תמונות המתארות את תהליך הייצור ככתוב מעלה,וגם תמונות שנלקחו באמצעות חצובת המחבת שייצרתי.

המחבת לאחר הסרת הידית.

המחבת ובאמצעו קדח של 10 מ"מ.

בורג לראש חצובה קוטר 3/8 אורך 1/2 אינצ'.

הבורג מוכנס לקדח באמצע המחבת,מבא מהחלק התחתון של המחבת.

בורג ראש החצובה מבט מתוך המחבת. לבורג הזה יתחבר ראש החצובה.

ראש החצובה מוחבר למחבת.

הסט הסופי,לראש החצובה מחובר סליידר,לצילומי מאקרו,ואליו:המצלמה.

כלנית שצולמה עם חצובת המחבת בגובה פני הקרקע.

מקור חסידה שצולם באמצעות חצובת המחבת ובגובה פני הקרקע.

מנחם.