יום חמישי אחרון בתשע"ט – כיצד צולם?

  • מחבר:

חוץ מלהגיע למקום בתחבורה ציבורית ולהתמצא בו בלילה חשוך (והגעתי לאתר מצידו האחר לזה שהייתי בו עם הבאגי),זה אתגר גדול מאוד לצלם במקום כזה.

הצילום צריך לתת מענה לבעיות האלה:
יש במקום תנועה רבה (מים בני אדם וכלי רכב).
יש במקום תאורה מעורבת מאוד: האור הטבעי של הלילה/ירח,מקומות מוצללים (בגלל צמחיה וכדומה) בהם חושך כמעט מוחלט ותאורה מלאכותית (מהכבישים שבסביבה) שזולגת לאתר ועדשות המצלמה רגישות אליה מהעיניים שלנו.
בנוסף יש במקום תנועה של בני אדם,כאלה שבאים לעשן סמים וכאלה הרכובים של שטחי השטח הארורים,וגם לשני אלה – תאורה לא טבעית צריך להמודד איתם.


ואתגר נוסף: כל התנועה באתר הצילום היא תנועה בתוך המים הזורמים של הירקון,בלילה ובחושך שבין מוחלט לכזה המואר בפנס כיס ויחד עם זה חצובה ומצלמה שעמידים למים אבל לא ברמה שאם יפלו למים…לא ישרדו.

כל הצילום נעשה עם עדשת פריים 20 MM של סיגמא עדשה מעולה שבמעולות אבל מצריכה הכרות אינטימית איתה כולל עם המגבלות שלה.

המצלמה הייתה על גבי חצובה,והחצובה הייתה בתוך המים וזה גם משהו שהיה צריך להתמודד איתו – פיזית וגם ברמת שמירה על יציבות בשעת הצילום.יש במקום תנועה רבה (מים) וגם ברמה שצריך לשמור שהציוד,ואני,לא נעשה טבילה לא מבוקרת במימיו הקררים של הירקון.

כל הצילומים נעשו בזמני חשיפה מאוד ארוכים. זה נדרש כי מדובר בצילום לילי כלומר:צילום שמצריך חשיפה ארוכה של החיישן על מנת לתפוס את מעט האור שיש במקום.

כל מי שמצלם מפתח לעצמו טעם אישי בעריכה בליירום או בכל תוכנת פיתוח אחרת. בצילומים האלה הייתי צריך לחרוג מלוגריתם השימוש הרגיל שלי כי היו כמה מקומות שנצרבו באור בוהק שבא משימוש בפנס שעשיתי בעת הצילומים והיה צורך לעדן אותו עם פילטרים מיוחדים שמוטמעים בלייטרום. בצילומים האלה הושקע זמן אריכה ארוך מהמקובל אצלי.

הצילומים נעשו בזמני חשיפה שונים ובמפתחי צמצם שונים. הייתה לי כוונה לכייל את ערכי ה ISO אבל בלהט היצירה (ואכן זה להט יצירה בלי מרחאות) שכחתי מזה וכל התמונות נעשו ב ISO 100 שזה לא רע אבל פגם ביכולת של המצלמה להכניס עוד קצת אור לתמונות. בפוסט (בפיתוח) השתמשתי בלקונה הזו כדי לאזן את השחורים והלבנים בתמונות אחרת הן היו,ברובן,חשוכות מידי.

כל התמונות נעשו כשהסיגמא מחוברת ל 6DMII כלומר למצלמה עם חיישן מלא.

היו ארבע מצבי צילום:
ללא שום אביזר שמפיק אור,רק המצלמה ומה שעדשת הסיגמא תפסו.
שימוש בפנס לד ליצירת קומפוזיציה מוארת של זירת הצילום.
שימוש במבזק.
שימוש בתאורה מלאכותית מהרכב של מעשני הסמים.

במהלך הצילומים הבטריה של המצלמה נגמרה. הרעיון לשם,תמיד,בתיק הצילום בטריה מלאה לכל צרה שלא תבוא הוכיח את עצמו. החלפת בטריה לא צריכה להיות משהו שצריך לציין בתיאור הליך הצילום אלמלא היה צריך לעבור את הירקון,בחושך ובזרם השוצף,לקחת את הבטריה מתיק הצילום שבגדה השנייה,לחצות שוב,בחושך,את זרם הירקון ולהשתדל לא להשתתטח אפיים ארצה לתוך מי הנהר יחד עם הבטריה,ואז…למצוא בגדה היבשה מקום בטוח שבו אפשר לבצע את החלפת הסוללות.

להלן דוגמאות לתמונות שצולמו בכל אחת ממצבי הצילום האלה.

בתמונה הזו הקומפוזיציה נערכה בעזרת הארה על הזירה בפנס הכיס.
בתמונה הזו התאורה היא תאורה טבעית שבאתר.
הבניין שמצולם היה,פעם,בית משאבות.
בתמונה הזו הקומפוזיציה נלקחה בעזרת מבזק.
תמונה זו נלקחה כשהתאורה בזירת הצילום מגיעה מרכבם של מעשני הסמים.
ואחרונה חביבה: הקומפוזיציה הזו היא שילוב של זמני חשיפה והארה,חלקית,של זירת הצילום עם פנס היד.

שנה טובה.

מנחם.